"Это произведение раннехристианской письменности было известно учителям древности, и некоторыми из них, в частности св. Иринеем (Adv. haer. IV 20, 2), Тертуллианом (De orat. 16), Климентом Александрийским (Strom. 117, 29; II1, 9,12,13) и Оригеном (In Matth. 14 21; De princ. IV 11) причислялось к книгам Священного Писания. Упоминает о нем и так называемый Мураториев фрагмент. Св. Афанасий Великий назвал Пастыря "весьма полезной книгой" (De incarnat. verbi). Ориген отозвался о Пастыре так: puto Hermas sit scriptor ... Scriptura mihi videtur utilis et utputo divinitus inspirata. Евсевий (НЕ III 3; 25), свидетельствуя о том, что Пастырь читался во время богослужений, причислял его, однако, к книгам подложным (). Так называемый Синайский кодекс включил Пастыря вместе с посланием псевдо-Варнавы в число книг Нового Завета, а абиссинская традиция приписывала его даже самому апостолу Павлу."
"This work of early Christian writing was known to teachers of antiquity, and some of them, in particular St. Irenaeus (Adv. Haer. IV 20, 2), Tertullian (De Orat. 16), Clement of Alexandria (Strom. 117, 29; II1, II1, 9,12,13) and Origen (in Matth. 14 21; De Princ. IV 11) was ranked to the books of the Holy Scriptures. The so -called Muratori fragment mentions him. St. Afanasy the Great called the shepherd "a very useful book" (de infarnat Verbi). Origen responded to the shepherd as follows: Puto Hermas Sit Scriptor ... Scriptura Mihi Videtur Utilis et Utputo Divinitus incrata. Eusebius (not III 3; 25), indicating that the shepherd was read during the worship, he proved him, however, he read it, however , to the books of the Falled (). The so-called Sinai Code included the shepherd along with the message of the pseudo-Warnabas to the number of books of the New Testament, and the Abyssinian tradition attributed it to even the apostle Pavel. "
Святой Апостол от 70-ти Ерм (Ерма)- римский гражданин, но по происхождению грек. Жил в конце I века. Был епископом в Филиппополе Фракийском. О Ерме упоминается апостолом Павлом в Послании к Римлянам: «приветствуйте Асигкриста, Флегонта, Ерма» (Рим. 16, 14).
The Holy Apostle from 70 Erm (Erma) is a Roman citizen, but by origin of the Greek. He lived at the end of the 1st century. He was a bishop in the Philippopol of the Thracian. Erm is mentioned by the apostle Paul in a message to the Romans: “Greet ASIGCRIST, FLEGON, ERMA” (Rom. 16, 14).
Ерм — автор книги «Пастырь», написать которую его побудили откровения свыше. В самом «Пастыре» о его авторе сообщается, что он жил в Риме во время папы Климента, был сначала богат, занимался мирскими делами, имел злоязычную жену и порочных сыновей, к которым не был достаточно строг, и за это наказан от Бога потерей богатства. Недоумевая о причинах постигшего его бедствия, Ерм был вразумлен об этом в ряде бывших ему видений. Эти видения и наставления и составляют содержание книги. По форме изложения «Пастырь» принадлежит к числу апокалиптических произведений. Книга имела такое влияние, что временно вносилась, как составная часть, в Библию, но не вошла в окончательный канон Священного Писания. В историческом отношении книга весьма замечательна, представляя итог христианского нравоучения, как оно сложилось в эпоху Ерма, и яркую картину состояния церкви в конце I или начале II вв. Автор порицает представителей церкви за несогласия и споры о преимуществах, а все христианское общество — за отклонение от служения Богу в сторону греховного языческого мира, за склонность к роскоши и к чувственным удовольствиям, за забвение бедных. Забота о бедных у автора доходит до того, что даже пост у него заповедуется как средство сберечь часть обычной пищи — для бедных. Автор указывает на близость второго Христова пришествия и общего суда. Вообще тенденция "Пастыря" — возвратить общество к первобытной христианской простоте жизни и непорочности нравов.
Erm is the author of the book “Shepherd”, which he was prompted by revelations from above. In the “pastor” about its author, it is reported that he lived in Rome during Pope Clement, was at first rich, engaged in worldly affairs, had an evil -speaking wife and vicious sons, to whom he was not strict enough, and for this he was punished by the loss of wealth from God . Perplexing about the reasons for the disaster that had befallen, Erm was admonished about this in a number of visions that were. These visions and instructions make up the content of the book. In the form of the presentation of the "shepherd" is one of the apocalyptic works. The book had such an influence that it was temporarily introduced, as an integral part, to the Bible, but did not enter the final canon of the Holy Scriptures. In historically, the book is very remarkable, presenting the result of Christian moralizing, how it developed in the era of Erm, and a vivid picture of the state of the church at the end of the I or the beginning of the 2nd centuries. The author condemns the church representatives for disagreement and disputes about the advantages, and all Christian society - for deviation from serving God towards the sinful pagan world, for the tendency to luxury and sensual pleasures, for oblivion of the poor. The author’s concern for the poor comes to the point that even a post is commanded as a means to save part of ordinary food - for the poor. The author indicates the proximity of the second Christ of the coming and the common court. In general, the tendency of the "shepherd" is to return society to the primitive Christian simplicity of the life and immaculate of morals.
Валерий Шушкевич - Преподобный Исаак Сирин - Слова подвижнические
Валерий Шушкевич - Нам оставлено покаяние. Письма о духовной жизни
Валерий Шушкевич - Библия. Книги пророческие.Исаия часть 1
Все тексты Валерий Шушкевич >>>