Gewandhaus-Orchester Leipzig/Kurt Masur;
Gewandhaus-Orchester Leipzig/Kurt Masur;
Michel Beroff (piano);
Michel Beroff (Piano);
recorded: Leipzig, 1974.
Recorded: Leipzig, 1974.
Концерт написан для фортепиано, 2 флейт, 2 гобоев, 2 кларнетов, 2 фаготов, 4 валторн, 2 труб, 3 тромбонов, тубы, литавров, бубнов и ударной установки.
The concert is written for the piano, 2 flutes, 2 goboev, 2 clarinets, 2 faculties, 4 valtor, 2 pipes, 3 thrombons, tubes, liths, tambourines and shock units.
Прокофьев начал работу в 1912 году и закончил в 1913 году. Премьерное исполнение состоялось 23 августа/5 сентября 1913 года в Павловске (исполнители — автор, дирижер А. П. Асланов).
Prokofiev began work in 1912 and finished in 1913. The premiere took place on August 23/September 5, 1913 in Pavlovsk (performers - author, conductor A.P. Aslanov).
Первое исполнение концерта вызвало громкий скандал. Многие из слушателей демонстративно покинули зал, в прессе появились резко отрицательные отзывы и фельетоны. Но были и восторженные оценки. В. Г. Каратыгин отнёс концерт «к наиболее значительным созданиям новейшей отечественной музыки» («Речь», 25 августа 1913)., а Б. В. Асафьев (И. Глебов) охарактеризовал его как произведение, «ошеломляющее своей искренностью, непосредственностью, новизной выражения и насыщенностью содержания».
The first performance of the concert caused a loud scandal. Many of the listeners defiantly left the hall, sharply negative reviews and feuilletons appeared in the press. But there were also enthusiastic grades. V. G. Karatygin included the concert “To the most significant creatures of the latest Russian music” (“Speech”, August 25, 1913)., And B. V. Asafiev (I. Glebov) described it as a work, “stunning with its sincerity, spontaneity, directness, novelty expression and saturation of content. "
Посвящается памяти Максимилиана Шмидтгофа, друга Прокофьева по Петербургской консерватории, который покончил с собой в апреле, написав прощальное письмо Прокофьеву. Первоначальные ноты для оркестра были уничтожены пожаром и восстановлены Прокофьевым в 1923 году.
Dedicated to the memory of Maximilian Schmidtgof, a friend of Prokofiev at the St. Petersburg Conservatory, who committed suicide in April, writing a farewell letter to Prokofiev. The initial notes for the orchestra were destroyed by fire and restored by Prokofiev in 1923.
Концерт остается одним из сложнейших произведений для фортепиано. Святослав Рихтер, согласно записям Ю. Борисова, включал этот концерт в число «трех основных китов пианизма» (наряду с 29-той сонатой Бетховена и вариациями Брамса), хотя сам ни разу его публично не исполнял.
The concert remains one of the most difficult works for piano. Svyatoslav Richter, according to Yu. Borisov’s notes, included this concert among the “three main whales of pianism” (along with the 29th Beethoven Sonata and Brahms), although he himself did not publicly fulfill it.
Второй концерт был любимейшим сочинением композитора. Прокофьев постоянно исполнял его в собственных концертах, а с начала 30-х годов произведение постепенно вошло в репертуар большинства современных концертирующих пианистов.
The second concert was the favorite composition of the composer. Prokofiev constantly performed it in his own concerts, and since the beginning of the 30s, the work gradually entered the repertoire of most modern concert pianists.
В первой части композитор создает оригинальную конструкцию, отходя от традиционной схемы сонатного Allegro и, вместе с тем, сохраняя сонатный принцип развития. Главным разделом части служит Andantino с суровой, чеканно-рельефной темой. С ней контрастирует побочная тема в темпе Alegretto, создающая живой характеристический танцевальный образ. Огромная разработка (на материале главной и связующей партий) дана в виде каденции, которая в свое время поразила Б. В. Асафьева «небывалым в фортепьянной музыке по длительности напряжения нарастанием». Реприза крайне сжатая и представляет собой варьированное проведение главной темы Andantino.
In the first part, the composer creates an original design, moving away from the traditional Sonet ALLEGRO Scheme and, at the same time, preserving the sonata principle of development. The main section of the unit is Andantino with a harsh, minted-ribbon theme. It contrasts with a side topic at Alegretto's pace, which creates a lively characteristic dance image. Huge development (based on the material of the main and connecting parties) is given in the form of a cadence, which at one time impressed B.V. Asafiev "unprecedented in piano music by the duration of tension by increasing growth." The reprise is extremely compressed and is a variable conduct of the main theme of andantino.